Jan 28, 2013

Συνέδριο Ελληνόγλωσσης Εκπαίδευσης Δυτικού Καναδά

Στο Calgary χτυπά δυνατά η καρδιά του Ελληνισμού


Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το Ελληνικό Εκπαιδευτικό Συνέδριο Δυτικού Καναδά 2013, στην πόλη Calgary, της επαρχίας Alberta. Το συνέδριο, που διοργάνωσε η Ελληνική Κοινότητα Calgary  πραγματοποιήθηκε για δεύτερη φορά (η πρώτη ήταν το 2009), με συμμετοχή εκπαιδευτικών και φορέων ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης από τις επαρχίες Bristish Columbia, Alberta, Saskatcewan και Ontario.
Εκπροσωπήθηκαν σχολεία διαφορετικών βαθμίδων και παρουσιάστηκαν καινοτόμες δράσεις και προτάσεις για την διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και πολιτιστικής κληρονομιάς, τόσο από εκπαιδευτικούς που είναι αποσπασμένοι από το Υπουργείο Παιδείας της Ελλάδας όσο κι από ομογενείς εκπαιδευτικούς, πολλοί εκ των οποίων εργάζονται και σε δημόσια καναδικά σχολεία.

Άξιες συνδιοργανώτριες Τίνα Λιαρίδη,Γεωργία Πασχάλη
Το συνέδριο ξεκίνησε την Παρασκευή 25 Ιανουαρίου, με χαιρετισμούς από την οργανωτική επιτροπή. Οι κυρίες Τίνα Λιαρίδη, Γεωργία Πασχάλη και  Ελένη Τσεκούρα-Αποστολίδη, που ηγούνται του σχολείου της Ελληνικής  Κοινότητας  Calgary, μαζί με τον τ. πρόεδρο του οργανισμού Γ. Γιαννίτσο,  καλωσόρισαν τους σύνεδρους και τους ξενάγησαν στο πανέμορφο ιδιόκτητο κοινοτικό κέντρο, που συστεγάζεται με τον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου και διαθέτει αίθουσα εκδηλώσεων, γυμναστήριο, σχολικές αίθουσες, βιβλιοθήκη κι άλλες εγκαταστάσεις που φιλοξενούν υπηρεσίες και προγράμματα της δραστήριας τοπικής Ελληνικής παροικίας .
Η Δρ Δέσποινα Χατζηδιάκου
Πρώτη ομιλήτρια ήταν η  εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας της Ελλάδας στον Καναδά, Δρ Χατζηδιάκου. Η Συντονίστρια   Ελληνόγλωσσης Εκπαίδευσης, με έδρα το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στο Τορόντο, αναφέρθηκε στην συνεχή υποστήριξη της Ελλάδας προς τα ελληνόφωνα σχολεία του Καναδά, παρά τις δυσκολίες που δημιουργεί η οικονομική κρίση, με την απόσπαση εκπαιδευτικών και την παροχή διδακτικού υλικού το οποίο διατίθεται πλέον κυρίως σε ηλεκτρονική μορφή για τις ανάγκες της νέας γενιάς ελληνοκαναδών μαθητών.
Στους ομογενείς εκπαιδευτικούς μίλησε στη συνέχεια ο κ. Michael Embaie, πρόεδρος του οργανισμού SAHLA, που εκπροσωπεί δεκάδες εθνοτικές κοινότητες στη Νότια Alberta, υποστηρίζοντας τα εκπαιδευτικά προγράμματα Γλωσσών Κληρονομιάς, παρέχοντας υποστήριξη στους δασκάλους όλων των κοινοτήτων και χρηματοδοτώντας την επαγγελματική τους κατάρτιση με σεμινάρια και πρόγραμμα πιστοποίησης που παρέχεται από το University of Calgary.

Michael Embaie:πρόεδρος του οργανισμού SAHLA
Ακολούθησαν παρουσιάσεις από τους εκπροσώπους σχολείων και παροικιακών εκπαιδευτικών φορέων, που αναφέρθηκαν στα προγράμματα ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού που παρέχονται:
-          Στο Ελληνικό Σχολείο Αγίου Γεωργίου, Vancouver-British Columbia ( Eυγενία Μήτσιου).
-          Στο Ελληνικό Σχολείο Αγίου Γεωργίου, Edmonton-Alberta ( Άννα Σταματάκη).
-          Στο Σχολείο Ελληνικής Κοινότητας , Calgary- Alberta ( Ελένη Τσεκούρα-Αποστολίδη).
-          Στο Ελληνικό  Σχολείο Γλωσσικής Κληρονομιάς «Άγιος Παύλος», Regina-Saskatchewan (Πέτρος Αιγινίτης).
-          Στο Ελληνικό Ορθόδοξο Σχολείο «Μεταμόρφωση», Toronto-Ontario (Σπύρος Βολονάκης).
-          Στο Ελληνικό Σχολείο «Αριστοτέλης», Toronto-Ontario (Θέμης Αραβοσιτάς).
Ο Πέτρος Αιγινίτης από τον "Άγιο Παύλο"στη Regina
Το Σάββατο, 26 Ιανουαρίου, οι σύνεδροι είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν τάξεις του κοινοτικού Σχολείου Calgary, όπου παρακολούθησαν μαθήματα ελληνικής Γλώσσας και παραδοσιακών χορών και συνομίλησαν με τους εκπαιδευτικούς αλλά και μαθητές του σχολείου, που λειτουργεί προγράμματα για όλες τις ηλικιακές ομάδες (από Νηπιαγωγείο μέχρι και Λύκειο/Credit). Στη συνέχεια έγιναν παρουσιάσεις από εισηγητές που κάλυψαν ένα ευρύ πεδίο θεμάτων τα οποία απασχολούν σήμερα τους εκπαιδευτικούς των ελληνικών σχολείων του Καναδά.
Ο κ. Σπύρος Βολονάκης, εκπαιδευτικός και διευθυντής του Γραφείου Παιδείας της Ιεράς Μητρόπολης Τορόντο-Καναδά, αναφέρθηκε στη διδασκαλία της γραμματικής μέσα από διαθεματικές προσεγγίσεις και παρουσίασε ένα πρακτικό εγχειρίδιο Ελληνικής Γραμματικής και Συντακτικού, που έχει προσαρμοστεί στα δεδομένα της ελληνοκαναδικής  εκπαιδευτικής πραγματικότητας.

Ο κ Βολονάκης, διευθυντής Παιδείας της Μητρόπολης
Εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλίας και βιωματικής προσέγγισης των μαθητών μέσα από παιχνίδια και πρωτότυπες δραστηριότητες που καλλιεργούν τον προφορικό λόγο και την επικοινωνία, παρουσίασε ακολούθως η Δρ Δέσποινα Χατζηδιάκου.
Η χρήση του κινηματογράφου στη διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας  ήταν το θέμα της παρουσίασης από τη φιλόλογο Μαρία Καλογεροπούλου, που υπηρετεί στο τμήμα Νεοελληνικών σπουδών του πανεπιστημίου Simon Fraser στην πόλη Vancouver. Δόθηκαν συγκεκριμένα παραδείγματα διαθεματικής καλλιέργειας της Γλώσσας, του Πολιτισμού, της Ιστορίας και της Γεωγραφίας,  μέσα από σύγχρονες κινηματογραφικές ταινίες όπως τα έργα «Νύφες» του Παντελή Βούλγαρη, «Πολίτικη Κουζίνα» του   Τάσου Μπουλμέτη και «Καβάφης» του Γιάννη Σμαραγδή.


Μ. Καλογεροπούλου: Γλώσσα μέσω κινηματογράφου
Στο σημαντικό θέμα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των μαθητών αναφέρθηκε η ομογενής εκπαιδευτικός, Χρυσάνθη Παπαβασιλείου, που προσφέρει τις υπηρεσίες της στο σχολείο Αγιος Γεώργιος του Edmonton. Έμφαση δόθηκε σε εναλλακτικές μεθόδους αξιολόγησης που δεν έχουν ως σκοπό μόνο την βαθμολόγηση των μαθητών αλλά τη διάγνωση και συνεχή διαμόρφωση του εκπαιδευτικού έργου ώστε να  ανταποκρίνεται στους στόχους που έχουν τεθεί από τη σχολική κοινότητα.
Η εκπαιδευτικός Ευγενία Μήτσιου παρουσίασε το πρόγραμμα  VLN (Vancouver Learning Network) που παρέχει τη δυνατότητα σε μαθητές ελληνικής καταγωγής της επαρχίας British Columbia, να διδάσκονται την ελληνική με το σύστημα "blended learning» συνδυάζοντας στοιχεία εξ αποστάσεως και συμβατικής μάθησης μέσα από ηλεκτρονική πλατφόρμα που έχει δημιουργήσει ο δημόσιος εκπαιδευτικός φορέας της πόλης του Vancouver.


Η δασκάλα Ευσεβία Σπαντιδάκη
Στην ίδια πόλη υπηρετεί και η αποσπασμένη από την Ελλάδα εκπαιδευτικός Ευσεβία Σπαντιδάκη που μίλησε για την αξιοποίηση του παραμυθιού στη διδασκαλία κυρίως μαθητών των μικρότερων τάξεων  παραθέτοντας πρακτικά παραδείγματα κατασκευής «μεγάλων βιβλίων» τα οποία μπορούν να χρησιμοποιούν οι μαθητές ομαδικά μέσα στην τάξη προσεγγίζοντας τη γλώσσα ολιστικά και συνδυάζοντας εικόνες και ζωγραφιές ώστε να γίνεται το μάθημα πιο ευχάριστο και δημιουργικό.
 
Οι εργασίες της δεύτερης μέρας ολοκληρώθηκαν με την εισήγηση του εκπαιδευτικού, Θεμιστοκλή Αραβοσιτά, αποσπασμένου στα σχολεία της Ελληνικής Κοινότητας Toronto, ο οποίος παρουσιάζοντας μια έρευνα δράσης για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στον 21ο αιώνα, μίλησε για τις δυνατότητες ενίσχυσης του έργου των ελληνικών σχολείων μέσα από τη δικτύωσή τους, τόσο σε επίπεδο σχολικών μονάδων και παροικιών  όσο και μέσα από εθνικές και διεθνείς συνεργασίες. Αναφέρθηκε σε προγράμματα ηλεκτρονικής μάθησης και συγκρότησης Εκπαιδευτικών Κοινοτήτων-Αδελφοποιήσεων Τάξεων που προωθούνται αυτή την περίοδο μέσα από το πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας της Ελλάδας  «Ελληνόγλωσση Διαπολιτισμική Εκπαίδευση στη Διασπορά» που έχει αναλάβει το Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ (Εργαστήριο Διαπολιτισμικών και  Μεταναστευτικών Μελετών) του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Ο εκπαιδευτικός Θέμης Αραβοσιτάς
Δόθηκαν πληροφορίες για προγράμματα σύνδεσης και συνεργασίας ομογενών μαθητών από κάθε γωνιά της γης και συνεχούς κατάρτισης και επιμόρφωσης των δασκάλων που υπηρετούν σε ελληνικά σχολεία του εξωτερικού, τόσο από το Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ ( με σεμινάρια που γίνονται κάθε χρόνο στη  Ελλάδα)  όσο κι από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας μέσω διαδικτύου (Διαδρομές στη Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής). Επίσης, παρουσιάστηκαν στοιχεία για τις προοπτικές της ελληνικής γλώσσας στον Καναδά, στο πλαίσιο του συστήματος καλλιέργειας Γλωσσών Κληρονομιάς που είναι ένα νέο εκπαιδευτικό πεδίο με πολλές ιδιαιτερότητες και προκλήσεις. Στο συνέδριο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά ένα φιλόδοξο πρόγραμμα χαρτογράφησης της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στον Καναδά, δημιουργίας ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων σχολείων και διδασκόντων και της ανάπτυξης σύγχρονου και ενιαίου αναλυτικού προγράμματος για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και πολιτισμικής παράδοσης σε όλη την καναδική επικράτεια.
H διευθύντρια Ελένη Τσεκούρα Αποστολίδη με
μαθητές και δασκάλους της Κοινότητας του Calgary
Συμπερασματικά, το συνέδριο που ολοκληρώθηκε την Κυριακή 27 Ιανουαρίου  με εκκλησιασμό και ανοιχτή συζήτηση των συμμετεχόντων, έδωσε τη δυνατότητα στην ελληνοκαναδική εκπαιδευτική κοινότητα του Δυτικού Καναδά, να αναλύσει τα σύνθετα ζητήματα που απασχολούν δασκάλους, μαθητές και γονείς και να θέσει τις βάσεις για μια νέα συνεργατική προσέγγιση που θα επιτρέψει την προσαρμογή του ελληνικού σχολείου στις ανάγκες της νέας εποχής. 


Calgary: Το Κέντρο της  Ελληνικής Κοινότητας
Αξίζουν θερμά συγχαρητήρια στους διοργανωτές, που απέδειξαν ότι  η  Ελληνική Κοινότητα του Calgary, που φέτος συμπληρώνει μισό αιώνα δράσης (1953-2013), είναι σημαντικός κόμβος ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης σε μια τεράστια γεωγραφική περιοχή, όπου ο ελληνισμός παραμένει ενωμένος και αποφασισμένος να παραδώσει στη νέα γενιά τη σκυτάλη της εθνικής ταυτότητας και συνείδησης. Επίσης θα πρέπει να τονιστεί παρά τα γνωστά οικονομικά προβλήματα, η ελληνική πολιτεία, αντιλαμβάνεται το σημαντικό ρόλο της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στη διασπορά, την οποία ενισχύσει από το υστέρημά της με  καταρτισμένο διδακτικό προσωπικό που καθοδηγεί και ενισχύει το έργο των ομογενειακών εκπαιδευτικών οργανισμών. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένουμε το επόμενο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Συνέδριο, που πρόκειται να φιλοξενηθεί του χρόνου, στην Regina, πρωτεύουσα της επαρχίας Saskatchewan, με δραστήριο και εξαιρετικά επιτυχημένο ελληνικό στοιχείο.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ


Calgary: Ζει περίοδο ακμής και το δείχνει!
 




Λίγο έξω από το Calgary,επιβλητικά τα βραχώδη όρη
 
Το φημισμένο Βanff : Η "Ελβετία"του Καναδά  
 
Το Ολυμπιακό Κέντρο του Calgary
 

No comments:

Post a Comment